محل تبلیغات شما

متن زیبا در مورد شهادت حضرت فاطمه

حضرت فاطمه علیهاالسلام درخانه خود در بستر بیمارى قرار گرفت و غم و اندوه دیگرى بر آن خانه سایه افكند.فرزندان صغیر و خردسال او در اطراف بستر مادر مانند پرندگان بال و پر شكسته سربه زیر انداخته، در فكر فرورفته و چهره زرد و نحیف و سیلى خورده او را نظارهمى‏كردند. پرستاران او ام‏سلمه زن ابورافع و اسماء بنت عمیس بودند. خبر بیمارىو بسترى شدن فاطمه علیهاالسلام در میان مردم مدینه و مهاجر و انصار طنین‏ اندازشد. ن مهاجر و انصار تصمیم گرفتند به عیادت حضرت فاطمه علیهاالسلام بروند،گروهى گرد هم آمده و به حضور او رسیدند.
فقلن كیف اصبحت من علتك یا بنةرسول‏اللَّه صلى اللَّه علیه و آله و سلم فحمد اللَّه و صلت على ابیها، و به اوخطاب كرده گفتند شب را چگونه به صبح كردید از بیمارى خود اى دخرت پیامبر صلىاللَّه علیه و آله و سلم، (فاطمه علیهاالسلام) حمد و ثناى الهى را بجا آورد وبه پدر خود درود فرستاد.»
ثم قالت اصبحت والله عائفة لدنیا كن قالیةلرجالكن، سپس فرمود: به خدا سوگند صبح كردم در حالى كه از دنیاى شما بیزارم وبغض مردان (ابوبكر و عمر و.) در دلم جاى گرفته است.» لفظتهم بعد ان عجمتهم وشنأتهم بعد ان سبرتهم، از دهان به دورشان انداختم بعد از آنكه گاز گرفتمشان واز آنها بدم آمد بعد از آنكه امتحانشان كردم.»
این كلمات كنایه و استعاره است. و به معنى آنست كه مردان شما را امتحان وازمون نمودم اما آنها بد از امتحان درآمدند و لذا از آنها بیزار مى‏باشم.
فقبحا لفلول الحد، چه زشت است كندى، آنچه تندى از آن مطلوب مى‏باشد.»
این جمله نیز كنایه است. و به معنى آن است كه همانگونه كه از شمشیر تیزى وتندى انتظار مى‏رود، حال اگر كند باشد زشت و نارواست. از مردان شما هم وفا ومعاونت و همكارى انتظار مى‏رفت اما برعكس بى‏وفایى و بى‏اعتنایى دیده شد.
واللعب بعد الحد، و چه زشت است بازى بعد از جدیت و كوشش.»
یعنى زشت و نارواست براى مردمى كه كار را با اراده و جدیت شروع كردند حالبرگردند و بازیگر شوند.
و قرع الصفاة و صدع القناء و خیل الاراء و زللالاهواء، و چه زشت است كوبیدن بر سنگ خارا و چه قبیح است شكاف برداشتنسرنیزه‏ها و حیله و نیرنگ در آراء و اندیشه‏ها و لغزش در خواسته‏ها.»
یعنىكار اینها مانند مشت بر سنگ كوفتن و بالاخره نیزه به سنگ زدن كه عاقبت سرنیزهشكاف برمى‏دارد و مى‏شكند و فایده نمى‏برد و زشت و قبیح است كه انسان مزورانهفكر كند و در خواسته‏هاى خود راه لغزش و سقوط را دنبال كند.
و بئس ما قدمتلهم انفسهم ان سخط الله علیهم و فى العذاب هم خالدون، و مردان شما بد چیزى براىخود پیش فرستادند و آن اینكه خشم خدا را براى خود فراهم آوردند و در عذاب جهنمجاودان خواهند بود.»
لا جرم لقد قلدتهم ربقتها و انما الناس مع الملوكوالدنیا الا من عصم الله، به ناچار ریسمان فدك و خلافت را به گردن (ابوبكر وعمر) آنها انداختم و همانا مردم با شاهان و صاحبان قدرت و دنیا مى‏باشند، مگرآن كس را كه خدا حافظ و مراقب او باشد.»
دو جمله و نكته قابل ملاحظه در بیان اخیر است، یكى اینكه حضرت فاطمهعلیهاالسلام با دل‏آزردگى تمام و یأس از مهاجر و انصار فرمود: من آمدم از مردانشما استمداد كنم. اما وقتى یاریش نكردند و غاصبین اصرار در غصب داشتند آنها رارها كرد، دیگر آنكه هنگامى كه غاصبینى زمام امور را به دست گرفتند، مردم بهبطلان آنها فكر نكردند و بلكه به دنبال آنها رفتند كه گوئیا این رسم مردم استكه پیرو قدرت و همراه آن مى‏باشند!.
و حملتهم اوقتها و سننت علیهم غاراتهافجدعا و عقرا و بعدا للقوم الظالمین، و سنگین بار آن را بر آنها تحمیل نموده وتمام مظالم و مفاسد تغییر مسیر حكومت را متوجه آنها نمودم، پس هلاكت و نابودى وجراحت و ناسالمى و دورى، از آن قوم ستمگر باد.»
ویحهم انى زعزعوها عنرواسى الرسالة، واى بر آنها، به كجا حركت و تغییر جهت دادند خلافت را از آنپایگاههاى محكم رسالت.»
و قواعد النبوة والدلالة و مهبط الروح الامینوالطیبین بامور الدنیا والدین، و از پایه‏هاى نبوت و رهبرى و از محل نزولجبرئیل امین و از كسى كه حاذق و آگاه به امور دین و دنیا مى‏باشد، خلافت رامنحرف كردند.»
الا ذلك هو الخسران المبین، آگاه باشید كه این بزرگترینزیانى آشكار است كه آنها مرتكب شدند.»
و ما الذى نقموا من ابى‏الحسن، و چهعاملى باعث شد كه اینها انتقامجویانه با ابوالحسن على علیه‏السلام» برخوردنمایند.»
نقموا والید منه نكیر سیفه و قلة مبالاته لحتفه، به خدا سوگند ازاو به خاطر شمشیر باطل برانداز او انتقام گرفتند و به خاطر بى‏باكى و نترسیدناو از مرگ خود بود.»
و شدة و طأته و نكال وقعته و تنمره فى ذات امه و صلى الله على محمد و آلمحمد، و به علت محكمى قدمهاى او بر روى باطل و له كردن آن و به خاطر اینكهگناهكار و جنایتكار را به شدت عقوبت مى‏كرد و به خاطر پلتك صفتى و شجاعت وتسلیم‏ناپذیرى او در راه خدا.»
ن مهاجر و انصار با شنیدن آن بیانات وحقایق، سرافكنده و شرمنده از حضور فاطمه علیهاالسلام خارج شدند و به خانه‏هاىخود برگشتند و گفتار فاطمه علیهاالسلام را براى مردان خود بیان نمودند. عده‏اىاز مهاجرین و انصار تصمیم گرفتند از فاطمه علیهاالسلام عیادت كنند و عذر تقصیربخواهند، لذا آمدند و وارد شدند و پس از حضور گفتند اى دختر پیامبر صلى اللَّهعلیه و آله و سلم اگر قبل از آنكه ما با ابوبكر بیعت كنیم على علیه‏السلام ازما خواسته بود كه با او بعیت كنیم دست از او نمى‏كشیدیم. فاطمه علیهاالسلام كهگفتار آنها را مزورانه تلقى نمود با ناراحتى از آنها خواست كه منزل را ترك كنندو فرمود شما هیچ عذرى ندارید و مقصر مى‏باشید. (1)
پس از آن موضع مزاجى حضرت فاطمه علیهاالسلام روز به روز بدتر مى‏شد. عباسعموى پیامبر صلى اللَّه علیه و آله و سلم شنید كه فاطمه زمین‏گیر شده و دیگركسى به حضور نمى‏پذیرد پیغام براى حضرت على علیه‏السلام فرستاد و گفت: عمویتعباس اسلام مى‏رساند و مى‏گوید من وقتى شدت كسالت فاطمه علیهاالسلام را شنیدمغم‏زده و افسرده شدم، چنین مى‏نماید كه او اولین كسى است كه به رسول خدا صلىاللَّه علیه و آله و سلم ملحق مى‏شود، پس اگر قضیه رحلت او حتمى است من مهاجرینو انصار را جمع كنم تا نماز بر او بخوانند و به ثوابى برسند و خود براى دین همعظمت و زینتى خواهد بود.
عمار یاسر مى‏گوید: من حضور داشتم كه على علیه‏السلام فرمود: سلام مرا بهعمویم برسان و به او بگو خداوند محبت و لطف تو را از ما نگیرد، م و نظر تورا فهمیدم، اما حضرت فاطمه علیهاالسلام پیوسته مورد ستم بوده و او را از حق وىمنع نموده و ارث او را به وى ندادند، توصیه و سفارش رسول خدا صلى اللَّه علیهآله و سلم را در حق او رعایت نكردند و از تو مى‏خواهم كه اجازه بدهى كه مطابقوصیت او عمل كنم كه سفارش كرده است مخفیانه دفن شود.
فرستاده عباس جواب علىعلیه‏السلام را براى او آورد، عباس گفت: خدا پسر برادرم را رحمت كند كه اوآمرزیده است، رأى و نظر او مطاع خواهد بود، از میان فرزندان عبدالمطلب بعد ازپیامبر صلى اللَّه علیه و آله و سلم فرزندى پربركت‏تر از على علیه‏السلام متولدنشده است، على علیه‏السلام در هر كرامتى با سابقه‏تر و در هر فضیلتى داناتر ازهمه و در سختیها و ناملایمات شجاع‏تر از همه و در یارى دین حنیف از همه با دشمنمبارزتر و اولین كسى است كه به خدا و رسول‏اللَّه صلى اللَّه علیه و آله و سلمایمان آورد. (2)

1ـ بحارالانوار، ج 43، ص 161.

2ـ بحارالانوار، ج 43، ص 210. 

واکنش توییتری‌ها به شادی پس‌ از گل مهدی ترابی +تصاویر

اربعین؛ خیمه جهانی اباعبدالله(ع)

در مسیر تمدن نوین اسلامی

كه ,» ,فاطمه ,علیهاالسلام ,صلى ,اللَّه ,فاطمه علیهاالسلام ,و به ,اللَّه علیه ,آله و ,صلى اللَّه ,حضرت فاطمه علیهاالسلام ,انصار تصمیم گرفتند

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

یاس سفید James's life negphosestu گرمایش عشق طرفداران لارا کرافت و توم ریدر tinghostmetang Electrical-Engineering lessseacupre tecondampdang دعای قوم بنی اسرائیل برای فرج حضرت موسی...!!!